صفحه نخست

بدترین منکر، قانون شکنی به نام مصلحت اندیشی / دکتر علی اصغر حسینی*

ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان؛ خداوند متعال در بخشی از آیه 229سوره بقره می فرماید:« تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»؛ اينست ‏حدود احكام الهى پس از آن تجاوز مكنيد و كسانى كه از حدود احكام الهى تجاوز كنند آنان همان ستمكارانند. امام فخر رازی در این رابطه حدیثی را آورده است که درخور توجه است:«روز قیامت برخی زمامداران ومدیران را که یک تازیانه از حد الهی کم کرده اند(قوانین الهی را نادیده می گیرند) در صحنه محشر می آورند وبه اوگفته می شود:چرا چنین کردی؟می گوید: برای رحمت ومهربانی به بندگان تو!پروردگار به می گوید:آیا تو نسبت به آنان از من مهربانتر بودی؟وفرمان داده می شود اورا به آتش بیفکنند،دیگری را می آورند که یک تازیانه بر حدَالهی افزوده است(از قوانین الهی پا را فراتر می گذارند) ،از او سؤال می شود :چرا چنین کردی؟در پاسخ می گوید:چنین کردم تا بندگانت از معصیت تو خودداری کنند!خداوند می فرماید:تو از من آگاه تر وحکیم تر بودی؟سپس فرمان داده می شود او را در آتش دوزخ افکنند.(تفسیر کبیر فخر رازی ج23ص148)

         حضرت امام حسین (ع) می فرماید: از پدرم ،درباره سیره رسول خدا در خارج از منزل ودر امور اجتماع ومردم پرسیدم که چگونه بود؟فرمود: «لا يقصِّر عن حق، ولا يجاوزه«(المحجة البیضاءج4ص161) هرگز در باره حق کوتاهی روا نمی داشت واز آن تجاوز نمی کرد.

         این استناد به قرآن وسنت رسول الله (ص) حجت را بر ماتمام می کند که نباید از قوانین الهی وهمین قوانین وضع شده در نظام جمهوری اسلامی که بخش اعظم آن بر گرفته از کتاب قرآن وسنت پیامبر اسلام وائمه هدی (ع) است پا فراتر گذاریم ویابه نام مصلحت اندیشی یا منفعت طلبی آنها را مصادره کنیم .چرا در جامعه امروزی ماانواع فساد اداری همچون ضعف مدیریت،اختلاس،ارتشاء،رابطه مداری،تبعیض ونابرابری،غارت بیت المال،حقوق های نجومی،رانت خواری،ودهها مورد دیگر به صورت آشکار وجود دارد وهیچ مسئولی اعم از قضایی واداری آنچنانکه بایسته نظام جمهوری اسلامی است،با آن برخورد نمی کند؟چرا به نام مصلحت اندیشی،این گونه افراد فاسد مجازات نمی شوند؟چرامجازات وسلب مسئولیت نشده که هیچ در جایی دیگر صاحب پست بالاتر مدیریتی می شوند؟چرا قوانین را به سخره می گیرند وبه راحتی از کنار آن می گذرند؟چرا مدیران نالایق را بر مسند امور می گذارند و زمانی طبل  بی لیاقتی آنان به صدا در آمده می گویند به دلیل برخی مصالح چنین کردیم!مصلحت این بود فلان نماینده مجلس یا فلان مسئول از ما راضی باشد!رضایت خودو دیگران شرط است یا رضایت خدا ؟مگرمقام شما از رسول خدا (ص)بالاتر است. آن حضرت(ص) با تعطیل شدن حدود وقوانین الهی به شدَت مقابله می کرد وبه هیچ کس اجازه تخطی نمی داد. ازام المؤمنین جناب عایشه نقل است که زنی از اشراف قبیله بزرگ بنی مخزوم دزدی کرده بود پیامبر(ص) به قطع دست آن زن حکم کرد.بزرگان قبیله نزد اسامه که حضرت (ص) وی را بسیاردوست می داشت رفتندتاواسطه شفاعت آن زن شود. وآن هنگام که اسامه این درخواست را با پیامبر(ص)در میان گذاشت،حضرت سخت خشمناک شد تاجایی که رنگ چهره اش برافروخته گردیدودر جواب به اسامه فرمود :آیا در باره حد وقانون الهی شفاعت می کنی؟آن گاه حضرت برخاست وخطبه ای خواند وفرمود: اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛نابودى مردمان پيش تر از شما از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى مى كرد، رهايش مى ساختند و چون ناتوانى دزدى مى نمود، مجازاتش مى كردند(صحیح بخاری ج1ص573)

       امروز برخی از مسئولین می گویند ما پشت سر رسول الله نماز می خوانیم اما در عمل ترجیح می دهندویا شاید مصلحت را در آن می بینند خلاف قانون خدا و رسولش عمل کنند.امروز شاهدیم که قبح بسیاری از این مفسده ها شکسته شده است وافرادی هستند که از زمانی که برصندلی مدیریت تکیه می زنند به آن می اندیشند تا در حوزه مدیریتی خویش به چه لطایف الحیلی منافع خود ورضایت دیگران را  تأمین کنند.وبه نام مصلحت اندیشی بدترین منکرات را انجام دهند.اینان بدانند که مردم آگاهند واگر دم نمی زنند به واسطه آن است که امید دارند که به راه حق برگشته وراه منکر را پیش نگیرند.

علی اصغر حسینی مدیریت پژوهش ستاد امر به معروف ونهی از منکر وعضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان

برگزیده ها